WET EN REGELGEVING NOODVALSCHERMEN
Mede nadat artikel 117a RTL op 19 juli 2008 buitenwerking gesteld werd ontstond er, zoals nu blijkt een probleem: door het ontbreken van een nationale regeling m.b.t. onderhoud aan noodvalscherm-uitrustingen (en ook aan sport uitrustingen!) dient er teruggevallen te worden op EASA regelingen dien omtrent.
Voor zover het gaat over noodvalscherm uitrustingen, welke gebruikt worden in luchtvaartuigen zoals omschreven in Part M, Annex II, EASA (PART M) ligt de verantwoordelijkheid m.b.t. het op de juiste (aanwijzingen fabrikant) manier uit laten voeren van het onderhoud in principe bij de piloot en/of eigenaar van de uitrusting.
De noodvalschermen, in gebruik bij de piloten van springkisten (commerciële activiteit!!)
alsmede noodvalschermen, welke deel uitmaken van de stoel van een luchtvaartuig mogen
alleen gevouwen worden door Riggers met een officieel hiervoor afgegeven bevoegdheid
(door de FAA,BPA of een door of vanwege de luchtvaart autoriteit van een EU land afgegeven
bevoegdheid). De KNVvL is geen “door of vanwege” aangewezen autoriteit in deze.
Gelukkig beschikt onze Rigger over een FAA masterrigger bevoegdheid.
Lees meer over regelgeving onderhoud